Skorstenen -husets hjärta- Olika problem
- Sätt att laga
- Viktiga varningstecken
- Råd angående huvar
| |
Med
den nya brandkontrollsynen så har vi idag börjat få kontroll på dom
gamla skorstenarna och deras förfall. Förr så upptäcktes problemen
alltför sent och tyvärr så var ofta bränder sista signalen att
skorstenen skulle ha åtgärdats. I ett protokoll så redogörs vad som är
problemet som skall åtgärdas för att få en skorsten godkänd och i bruk
igen, vi ska nämna några vanliga orsaker.
Frostsprängning av kondens | Oljeeldning,frätskador | För tät färg hindrar andning |
Först har vi
kondensproblem, plåtskorstenar kan tyckas vara säkra men icke, varför?
Jo luften mellan plåten och teglet är ofta varmare än luften där
utanför, då bildas kondens på baksidan av plåten, teglet
suger upp kondensen och fryser sedan vid kallare klimat, följden blir
frostsprängning av teglet, här var det smulor. Bilden i mitten visar en
kanal med oljeeldning, vattenånga som bildas vid förbränning reagerar
med det fossila bränslet som innehåller svavel, det ger svaveldioxid
som med vattenånga blir svavelsyra, då förstår ni varför bruket har
försvunnit mellan teglen. Sist fuktskador på puts eller tegel, i detta
fall hade skorstenen putsats om och målats med en för tät färg som inte
andades, följden blev frostsprängning igen. Det är tydligen att vatten
och fukt är en stor fiende till skorstenar. Låt oss titta på mer
bekymmer.
Ovälkommen fågel | Tegel lossnar inuti | Dåligt murbruk kollapsar |
Visst är det trevligt
med fåglar, men inte i skorstenspipan, när man återvänder till
fritidshuset på våren så tar sig inte elden och det ryker in, orsak?
Kajbo, är det riktigt illa kan man få ta upp hål i skorstensmuren och
krafsa ur det. Ett tips! Jag använder ett lite styvare plaströr som har
en liten böj längst ut och för det upp under kajboet och äter mig
skruvande uppåt, då brukar pinnarna och jorden rasa ner och man kan
raka ut det, försöker ni stöta ner boet så kan ni göra det ännu svårare
därför att ni packar ihop proppen ännu mer. När ett tegel har rasat ner
så är erfarenheten att den sitter tajt och hårt, här är ett hål
nödvändigt att ta ut stenen oftast. När skorstenen rasat, kanske vinden
knäckt antennen som i sin tur fått allt att kalva, ja en ommurning
måste ske oftast från takbrytningen.
Om ni går upp på taket
och tittar närmare på skorstenen så kan ni se hurdan konditionen är
genom att känna på stenarna i kransen och titta på fogarna, känn med en
skruvmejsel och är de hårda eller om mejseln försvinner in med
lätthet. Ni upptäcker också om överbeslaget sitter eller om det är
upprostat. Nu kanske ni undrar vad kan ni göra som lekmän? Den som bäst
kan testa skorstenens täthet är sotaren, men då kostar det c:a
1500-2000 kr. En lätt sak är att ta en bild ner i kanalen med en
digitalkamera, och lägga upp den på datorn, där ser man bra och det går
bra att skicka den t ex till mig som kan ge en fingervisning om den ser
bra ut eller inte, sedan finns en annan väg. Ni kan själva köpa
rökpatroner av någon i branschen, tag med en lämplig bit skumgummi från
en gammal madrass, se till att spjället är stängt där nere i eldstaden
eller pannan, tänd patronen och lägg den i den pipa ni vill prova, täck
för med skumgummit, lys sedan med en ficklampa i angränsade pipor och
se om det kommer rök. Om det gör, då är det läckage mellan skiljetungorna,
alltså måste kanalerna tätas. Men här ovan så kan en lekman lägga i bruk
och bättra på tillfälligt fogarna, men med tiden kommer en större
reparation att behövas. Kom ihåg
när ni är på taket, var alltid noga med var ni sätter fötterna och ha
någon som håller stegen åt er. Vilka sätt finns att laga skorstenen?
Viktiga saker att tänka på om ni ska laga skorstenen och fallgropar att
undvika. Här kommer de
vanligaste sätten att laga.
Glidgjutning med keramiskt bruk
Den v:a kanalen skall
dras med keramisk massa, det är ett bruk som vars beståndsdelar består
att en ballast, dvs en slags sand som tål höga temperaturer, sedan ett
bindemedel, vanligtvis en cementbaserad kombination. Detta bruk
appliceras allteftersom man drar pipan med en sudd, konsten är att dra
sudden och lägga ut jämt lager med bruk, För att uppnå ett fullvärdigt
resultat så brukar vi dra kanalen minst 5-6 ggr innan vi är nöjda,
mellan varje dragning så måste man låta bruket brinna och torka, det
reagerar nämligen med sotet på väggarna och biter sig fast. Drar man
för nära inpå föregående så kan det vatten som tillförs göra att allt
lossnar bitvis, sedan kan bruket sjunka och bilda hyllor(skägg), om de sedan
brinner kan det bli mycket svåra att åtgärda, dessutom så minskar
kanalens areal, vilket påverkar förmågan att svälja rökgaser. Här nedan
är ett exempel på en dragning som inte är yrkesmässig.
Kanalen
kan ha varit tät vid besiktning, men har den en stomme som håller när
sotaren skall sota? Tydligen har den varit mycket tunn då bitar fallit
bort och man kan skönja tegelytan längre ner. Om en brandskyddskontroll
visar otät kanal igen då kan det bli aktuellt att reklamera kanalen och
faller detta in under 10 år från utfört arbete så blir hantverkaren
nödgad att lösa problemet. Den
vänstra är dragen max 2 ggr och den högra 4 ggr och med
väntan och ytterliggare 2 ggr. Om vi frågade er, i vilken
kanal kommer sotet att fästa sig mest och bli svårare att
få bort? Svaret är givet, den högra kommer att ge er
bäst dragförmåga och ha den längre
livslängden, ytan är klart lenare och starkare. Det som
är vanligast idag ute på marknaden är just dragningar
som den vänstra bilden visar. Båda kanalerna är
godkända av sotaren och priset är samma, men arbetet är
utfört av olika hantverkare, den högra är utförd av
oss. Kvalitén beror alltid på vilken tid man
lägger ner och hurdan yrkesskicklighet man har som hantverkare.
Om
vi går tillbaka till den övre största bilden så
kan man urskilja att den keramiska massan lossnat i sjok, detta är
en varning, när någon säger att
det räcker med två dragningar så pratar de i
nattmössan, ni kan själva
se vad som händer efter kort tids användande och den
mekaniska påverkan
som också sotning utgör. Det som visar ett gott resultat
är att hörnen
är runda ordentligt, och bruklagret bör vara minst 1,5-2 cm
för att ha
en stabil kropp(detta på den tunnaste delen). Här hade de dragit på ett par mm, lite
välling. Så när
ni frågar någon som lagar skorstenar, fråga om hur
många ggr de drar
och om de väntar mellan dragningarna. Nu debiterar man meterpris,
men
en ändring är tvungen att ske med tanke på rotavdraget.
Ärligaste är
att kunden betalar säckarna med bruk och transport och sedan
arbetstiden som man kan få avdrag för.
Vad
slags bruk eller keramisk massa använder man och vad består den av?
Innehållet är alltid hemligt, men detta kan avslöjas att den innehåller
en cementartad del som reagerar med en ballast, en komponerad form som
cementen binder ihop och skall tåla höga temperaturer. En del pratar om
olivinsand eller lavasand, bara tillverkaren vet och är tyst. Vi
på Eskilstuna Kakelugnsmakeri använder oss av ett fabrikat som
heter Technoseal kanalcement. Detta bruk har vi bra erfarenhet av , vi
har använt andra sorter men dem nämner vi inte, för de höll inte samma
mått som detta.
Något
för er att tänka på när ni skall kanske laga er skorsten. Få en
anvisning om hur många säckar eller kilo bruk som skall användas. Och
kolla att ni verkligen får det materialet som ni betalar för.
Den
på vänstra sidan är en rökkanal och så här bör en kanal se ut om den
skall vara ett resultat av en samvetsgrann hantverkare. Den högra sidan
visar en ventilationskanal, där är inte kravet på tjocklek på samma
nivå.
Den
vänstra visar en bra stomme och ser ut som ett rör nästan, den kommer
att hålla avsevärd tid och vara lätt att sota, men främst så kommer den
ge förbränningen en god dragkraft genom hela kanalen. Kanske en titt på hur det går till?
Insatsrör i rostfritt
Detta har blivit mycket vanligt numera. Vad är att tänka på när det gäller
dem?
Insatsröret
är ett
godkänt verkyg för att få en tät och säker rökkanal från eldstad genom
skorsten och ut. Skorstenskanalen får en helt annan brandklass,
takstolar och annat som varit en brandfara förut är det inte längre.
Det är ett smidigt sätt att laga en rökkanal, till en kakelugn så är
minsta dimension 110 mm rör rekommenderat hellre 133 mm rör, men om
pipan inte låter ett 133 rör komma ner så är 110 okej, vid extrema fall
kan 100 rör användas men då bör användaren vara införstådd i problemen
med att svälja röken. Ni ser att man häller i isolering som kallas
vermekulit, ett slags kiselaktiga flingor som tål värme. Detta hindrar
kondens att bildas, om nu luft skulle omge röret utan isolering så kan
vid temperaturomslag kraftig kondens uppstå inuti röret och då rinner
vatten ner i eldstaden, inte bra. Det enda problem man har när sätter
ner rör är klackar och att kanalen böjer sig för kraftigt, då måste man
ta upp hål för att göra en mjukare böj. Meterpriset ligger på samma
nivå som keramisk dragning, så här kan också kunden betala materialet
och sedan utnyttja arbetskostnaden,ofta är arbetskostnaden mindre och
materialpriset högre.Fler och fler sotare önskar att man berättar att
livslängden är ofta överskattad på dessa rör, redan 5-10 års dagligt
användande har avservärd påverkan på röret, vill man ha en längre
livslängd så bör man välja ett rör som har en mer hållbar legering
vilket också återspeglar sig i priset. Sist har vi själva murningen,
vad
händer då?
Murning!
Ofta så är skorstenen
så dåligt skick att den måste tagas ner och muras om från där man
hittar fasta tegel i bruk. Detta brukar vara i takbrytningen. I det här
fallet så hade skorstenrna frysit sönder bakom plåt, det var c:a 700
sten stortegel i varje skorsten när vi tog ner dem. Ena tornet var 4 m
och andra 5 m , fastighetsägaren hade sökt någon som ville åta sig
arbetet men många kom och tittade och tackade sedan nej. De tyckte att
det var att ta vatten över huvudet, dessutom ett mjukt plåttak som inte
tålde något. Tokiga som vi var så gav vi oss i kast med att mura om
skorstenarna. Vi insåg att en takställning var absolut nödvändig. Ni
kan se hur det såg ut med ställningarna på taket. Det var mycket lätt
att arbeta, bra underlag och utrymme för tegel och bruk.
Vi bar upp tegel och
bruk, men på sista skorstenen till höger så hade vi en ramp med släde
som vi fick upp allt med. Vi murade med frostsäkert 19-håls tegel i
lämplig kulör. Vi sänkte skorstenarna så de är 1 m över nock vilket är
kravet idag. Vi drog insatsrör till samtliga kakelugnar och
skorstenarna är murade för minst ett halvsekel. En tanke bör nämnas när
det gäller insatsrör, sotarna bör sota dem försiktigt, gärna med
nylonsviskor om möjligt, sedan är problemet om man har en eldstad som
ger eld direkt in i röret, då kan det bli så bränt att det till slut
smälter och läckage uppstår. Annars är det en mycket bra produkt att
använda.
Ska vi se på
skillnaden mellan före och efter ommurningen?Vi börjar
före.
Så här såg de två tornen ut, många hade pratat om skorstenarna, skulle
någon göra någonting åt dem? Vad hände sedan?
Vad tycker ni , blev det
bättre? Jo, det är klart att det blev bättre, sotarna var riktigt
överraskade när de besiktigade installationen. Vi visar ett par fall
till där man försökt att bevara den gamla stilen.
Alla dessa har murats om
med de gamla teglen, bara dem som var i god kondition, sedan har vi
använt liknande murtegel, klostertegel, begagnat från annat håll. Vi
lyckades bevara den gamla stilen så skorstenen utmärker sig inte på ett
störande sätt. Husägarna ville bevara den gamla stilen för husets skull
och kulturhistoria var en orsak att vi använde gammalt tegel, därför
gick vi med på detta. Låt oss prata
lite huvar, vad ska man tänka på där?
Det pratas mycket om dom
välvda huvarnas fördel, men detta är sanningen.
Sotarna är griniga på
dem för att det många ggr är svårt att sota, ventilationen blir
stillastående, och turbulens gör det svårt att få bra drag. I flera
fall så måste man förlänga en pipa igenom huven för att det ska
fungera. En av mina goda vänner en sotarmästare ville få ett inlägg,
han säger att om man har en väld huv så är det risk för att när
gnistbildning uppstår från en rökkanal så kan detta hitta vägen ner i
en imkanal och har man otur så kan gnistorna nå så långt att brand kan
uppstå i det rum där imkanalen har en ventil(inget som det talas om i
reklamen i Vi och Villa).Sotarmästaren hade mer att tillägga: Väljer
man en väld huv så se till att den är minst 30 cm hög inuti kupan och
helst öppningsbar, det underlättar sotningen. Bäst är dom
konventionella och där man har
ett tak med fyra
ben så att det är öppet från alla vädersträck. Har man ett vanligt
överbeslag så se till att det har bra täckning. Bästa rådet att hålla
fukt borta från skorstenen är: Använd den så att det finns en konstant
värmebuffert i den som håller fukten borta. Även om man har ett bra
överbeslag så kommer slagregn och fukt på vintern att till slut
frostspränga tegel.
Passa
er för dessa företag som annonserar och säljer huvar som är välvda, det
värsta med dessa är att de monterar dessa huvar på det gamla befintliga
rostiga överbeslaget, jag har sett hur de slår ner falsen på det gamla
och sätter sedan ett par skruvar så den nya huven sitter fast. Dom är
inte täta mellan det gamla beslaget och den nya huven, det handlar om
flera centimeter där rökgaser sedan virvlar och skapar isbildning av
den snö som ligger på huven. När stormen Gudrun slog till så blåste det
ner 80 huvar för en firma, dåligt monterade och kraftig vindfång gjorde
att de flög ner, tack och lov att inget blev skadad. Skall det utföras
korrekt så skall gamla överbeslaget bort och nytt murbruk läggas på
kransen som den nya huven vilar på och sedan kan man fästa huven med
band eller skruv genom nedre kanten på huven som kommer ner en bit på
kransen, men ni skall inte tro att de är så seriösa, glöm det för här
rullar timmarna iväg när saker skall utföras sakkunnigt.
Bästa sättet att bevara skorstenen, använd den och håll den varm! Och
se till att man har ordentlig täckning och vattenavrinning genom beslag
upptill och nertill på skorstenen.Måste jag mura om skorstenen?Det
finns situationer där det kan räcka med att mura om några varv upptill
och sedan kanske putsa skorstenen. Naturligtvis så ser man till att få
ordentligt överbeslag och underbeslag så vatten hålls borta. Vi kan
visa ett exempel som är ett gränsfall.
Den
var i dåligt skick, frostskador och de två översta varven lösa.
Överbeslaget hade rostat sönder och en del blåsit bort. Detta skulle i
ärlighetens namn ha murats om. Huset är en bagarstuga och kommer inte
att användas så mycket, så att mura om skorstenen kändes lite för
kostsamt för denna kund, kan du inte lösa detta lite billigare frågade
han? Jag svarade att visst men räkna med att eftersom det ej
frostbeständiga som sitter kvar under putsen kan senare frostsprängas
och spräcka putsen ändå, man bör har detta i åtanke. Men säg oss karl,
vilken putssort skall man använda om man gör en sådan här putslagning?
Nej , det är hemligt, skojar bara, cementputs är det som gäller.
En
annan sak som man måste tänka på är att gammalt tegel har dåligt
förmåga att ge vidhäftning, och det beror på att alla porer är fyllda
av föroreningar och alger, så man behöver antingen slamma eller skapa
vidhäftning innan putsningen. Cementputs finns färdigt på säck på
byggmarknaden. Hur blir det efter en putsning?
Det var bra att vi var där idag och monterade under- och överbeslag.
Det
är som vår kund sade, nu slipper man skämmas över den fula skorstenen,
för det var det första man såg när man körde in på gården. Plåtbeslagen
tog c:a 4 timmar att få dit, mäta , markera, klippa, bocka och sedan
fästa med plugg i skorstenen, falsa ihop hörnen. Vi gör numera allt
detta själva då vi har en fullt utrustad plåtverkstad hemma, det tar 20
minuter att klippa till allt och bocka det som kan bockas innan
montage. Förr fick vi åka till en plåtslagare och tjata sedan på att få
sakerna färdiga. En gång så gjorde jag en plåtslagare sur så in i
helvete, inga namn, jag nämnde att jag behövde nockplåt och han erbjöd
sig att göra dem, men mitt svar var att det går snabbare att hämta ut
dem på Byggmax och ingen kan göra det billigare. Min far , pensionären
är duktig på plåtarbeten, förhoppningen är att gubben kan pula lite med
huvar här hemma på gården och känna sig lite produktiv, som det ser ut
nu så blir plåtjobben bara fler och fler. Mina vänner klagar att de
aldrig ser mig, kanske man bör ta det lite lugnare om man skall leva en
stund längre?
Vem får mura skorstenen?Regelverket
är utformat idag så att vem som helst får mura sin skorsten, man har
ansvaret att följa BBR (Boverketsbyggregler) kap 5.
Skorstensfejarmästaren kommer att besiktiga skorstenen och då kommer
det att framkomma vem som utfört arbetet. Besiktningen är till för att
säkerställa en brandsäker installation som uppfyller kraven. Det kan
lätt bli att en lekman kan missa någon detalj som kan bli ett problem.
Om sotaren har gedigen kunskap så kan de urskilja om teglet ovan är
frostbeständigt eller inte, detta är ofta något som missas, för murar
man om skorstenen så är man ålagd enligt BBR kap5:434 att välja ett
material som inte fryser sönder pga klimatpåverkan.
Kontentan är
att skall man som lekman mura om sin egen skorsten så bör man först
vara insatt i vad som kommer krävas och även göra det säkert på taket
med en ställning som klarar en besiktning från yrkesinspektionen. Många
gånger så är det klokare att låta en murare med lång erfarenhet få göra
sitt arbete och tro mig, det är skönt att slippa släpa upp allt tegel
och allt bruk.
Betonghattar eller en tegelutkragning-vilket är bäst!
För
det första så mura inte tillbaka dom gamla teglen om du tror att du
skall spara pengar, de är ofta så utmattade och har redan skador av
frostsprängning. Alla tegel på gamla skorstenar har ej frostbeständigt
tegel. Vi är enligt lag ålagda att använda frostbeständigt material
enligt Boverket.(nämnt i stycket ovan). Idag finns det ganska mycket
olika slag av tegel att välja mellan i frostbeständig klass. Även
skorstenar med stortegel kan muras med frostbeständigt tegel i samma
storlek. Som denna nedan.
Jämför
nu med den gamla skorstenen här nedan. En kund efterlyste lite mer
kunskap om hur vi löser problem med om en murstock har tidigare varit
murad med lerbruk och så har man murat om skorstenen med nytt tegel,
men tids nog så började sprickor visa sig även i den nya murade delen.
Varför? Jo, den nedre delen bestod av lerbruk som är en mjukare
konstruktion och mer fuktkänslig, sättningar uppstod och överfördes
eftersom det nya teglet var direkt murat på den gamla konstruktionen.
Så var fallet här också, hur löste jag detta så jag skulle slippa
sprickor på den nya delen som vi murat upp?
Här
har vi den nedre delen murad med lerbruk som den tidigare nya delen var
murad på, men som spruckit pga sättningar. Vi löser problemet med att
gjuta en betongplatta som tar upp den nya delens tyngd och släpper inte
genom sättningssprickor från den undre delen.
Så
här blev den nya betongplattan som tar upp nya skorstenstyngden och
håller ihop även den nedre delen. Detta är en ekonomisk bra lösning som
håller lång tid, vi ser röret till vedspisen och ventilationskanalen
till höger, bara att kancka bort frigoliten när betongen brunnit så har
vi färdigt hål. Inte fattar detta men någon som har bra urskillning
förstår varför man gör detta och vilken nytta det har för
konstruktionen. I ett annat fall där en slottsspis skulle muras på
andra våningen fanns inte ett tillräckligt upplag utan vi skulle få
konstruera ett nytt och lämpligast är att gjuta ett i betong med
armering. Spisen skulle bli stor, riktigt stor så här fick vi tänka
till.
2 insatsrör kommer från 2 kakelugnar på bottenvåningen och skall fortsätta uppåt inuti murverket.
För
att slippa konstiga stolpar i bottenvåningen som bär upp fundamentet så
bär denna konstruktion upp hela murstocken och den stora slotts-spisen,
bra många ton och vilken murning det blev.
Ni
kan se själva att upp till takås är det nästan 5 m, att göra en sådan
här konstruktion utan ett betongfundament är inte möjligt, brandsäkert
och stabilt, förr så murade man i räls och balkar som sedan
kringmurades med tegel och bruk för att utgöra ett fundament, men
konstruktionen hade många svagheter och ofta uppstod sättningar, ett
betongfundament är med dagens materialval är bästa lösningen
konstruktionsmässigt och ur kostnadssynpunkt.
Den
här skorstenen hade alla skift lösa och var otät. Vi ville också ha
ordentliga kanaler och anslutningar som var täta från eldstäder. Vi
ville återskapa en nymurad men i gammal stil som kanske den först såg
ut. Den här är lagad någon gång på 1950-1960 talet.Tittar du riktigt
noga så kan du se i fogarna sättningssprickor som vi just avhandlat i
bilderna ovan. Många tar genvägar
och gör betonghattar, de kommer till det momentet som innebär att
endera börja kraga ut skorstenen och följa med med kanalerna utan att
de blir trattliknande uppe i kronan. Nästa bild visar hur en topp skall
avslutas.
Det
tar sin tid att göra utkragningen och sedan att få rökkanalerna att
följa med upp oförändrade. Sedan bör man göra en lutande murkaka som
skall ge stöd åt överbeslaget och leda bort regnvatten.Genom att mura
upp rökkanalerna något högre än kragen så får man lätt anhåll för kakan
som skall vara lutande. Hur blir det
med överbeslag i plåt ovanpå toppen?
Det
är klart att denna skorsten är något dyrare än den som kanske får en
gjuten krona av betong. Men det som händer med en skorsten som har en
gjuten krona av betong är att allt vatten leds ner i underdelen. Vi
skall visa nästa bild som visar en skorsten med betongkrans byggd år
1999 så kommer ni säkert dra en slutsats om vad som skall föredras
ovanpå en skorsten.
Denna
skorsten har frysit sönder och murbruket har bokstavligen blivit mosit
under kronan av allt vatten och putsen har sprängts i bitar så allt är
krackylerat och på väg att lossna. För att rädda de återstående
skorstenarna så har husägaren äntligen täckt dom andra med plåt.
Om
du skall välja mellan betonghatt eller skorsten med överbeslag av plåt,
välj förnuftigt så din skorsten håller länge och har god
vattenavrinning. Det kan gå fort när saker börjar gå fel. En
tegelskorsten är menad att hålla över 100 år, denna är omurad 2 ggr av
klåpare och sist så gjöt man en betonghatt på skorsten, och efter ett
par år så ser den ut så här.
Först
så har man använt ej frostbeständigt tegel vilket inte är sakkunnigt,
sedan så ser ni hur den har spruckit isär på gaveln och på flera
platser framtill. Denna skall föreläggas med eldningsförbud pga risken
att gnistor kan läcka ut från dessa otätheter. Tråkigt för husägaren,
men en dyrköpt läxa att hur det kan gå när man inte anlitar yrkesfolk
som kan och vet sin sak. Den första från Fagersta murade om skorstenen
och när plåtslagaren skulle ta mått för beslagen så lossnade teglen
bara han rörde vid dem, inte gick det heller att kräva hantverkaren på
pengar då han gjort detta svart. Så var det dags igen senare för nästa
klåpare en kriminell utlänning från Riddarhyttan, han åtog sig att mura
om skorsten trots obefintlig kunskap om bruk och tegel, när väl
betonghatten var på så matade den nedre delen med regnvatten så den
frös. Ni kanske undrar varför kunde inte jag ha murat denna om jag ändå
var tillfrågad? Husägaren vann inte mitt förtroende och jag hade en
dålig magkänsla av karln, så jag avböjde jobbet. Det skall kännas rätt
och förtroendet måste finnas där för att det skall bli något avtal.
Vad kostar det att laga skorstenen?
Vi
tar upp ämnet och lämnar rotavdrag åt sidan eftersom det ändrar sig med
politikerna. Man behöver en dag åt att bygga ställning runt skorsten
och ofta upp till takfot, att bära upp allt på en stege är inget man
vill utsätta sig för. Sedan ta ner skorstenen till takbrytningen bör
klaras inom samma dag. Själva murningen brukar ta en till tre dagar
beroende på hur stor skorstenen är. Normalt så brukar man vara 2
stycken och klarar allt jobb inom veckan, då har man en fingervisning
om arbetstiden. Materialet brukar handla om 200-400 skorstenstegel och
murbruk. I samma moment så ordnas över och underbeslag på
skorsten. Sedan
tillkommer hyra för ställning och övriga kostnader som takanordningar.
Man får inte heller glömma alla resor för arbetets skull. Om vi skall
prata om en prislapp på allt, budgetera med minst 30000-50000 kronor
för ett sådant här projekt. Storleken på skorstenen och om det är
krävande väg upp med materialet gör att det blir en större kostnad.
Naturligtvis så ingår momsen när vi pratar om denna kostnad som nämnts.
Detta var en ny ommurning, men om vi skall bara laga rökkanalen, ett
riktpris som funnits inom branschen länge har legat kring 1500-2000 kr
per löpmeter rökkanal.
Det
viktigaste är att hitta en samvetsgrann hantverkare och erfaren, kolla
att försäkringar finns och att personal är utbildad och har behörighet
att arbeta på ställning. Naturligtvis så kan det variera på priser,
många faktorer är inbegripna, men en fingervisning är alltid bra vad
det hela landar på eller hur? Vi tycker att det är mycket uppmuntrande
att ni verkligen läser det vi publicerar, vi hoppas att någon nytta
framkommer av allt det som finns att förkovra sig i.
Att strunta i skorstenen kan snabbt leda till att den blir otät och obrukbar med dyra lagningskostnader som väntar framöver.
Ta
varning av denna skorsten i Norra Rörum i Skåne, husägaren hade tappat
lusten att sköta om huset och tomten, är det inte underligt att till
slut så växer det ut ett träd i skorsten om du tittar noga, och den har
lyft på allt, även betonghatten. Laga i tid och underhåll din skorsten
så slipper det bli som på bilden.