Vi
fick tag i en skrotugn med 30 tums kakel som nöd och näppe räckte för
underlivet och kniv och murhammare fick jobba och slipdamm låg tätt i
luften. Men vad skall göra om kakelugnen har tandningar när väl allt är
klart? Ni tycker att hantverkaren har inte fått till det ordentligt, då
är det upplagt för en knepig situation. En lösning är att besiktiga
uppsättningen hela tiden den pågår, att om ett skift spökar och vissa
kakel tandar så måste hantverkaren tänka till och se om något är galet
med bågen, ibland så kan en kakelugn uppföra sig som en strut som
vidgar sig eller minskar, ett annat sätt som ugnen kan uppträda på är
att kaklet är helt i lod i en sidan och börjar endera krypa ut i
lutning eller inåt, och då förstår vi att bågen också förändras och
kakel börjar tanda. Kan man åtgärda dessa avvikelser? En
kakelugnsmakare som har en äkta genuin skicklighet vet exakt hur man
gör och det stannar också hos honom, detta är något som skall läras ut
lärlingsvägen och inte skänkas bort gratis. Så att skylla på kakelugnen
att den är behäftad med fel är dålig reklam för ens skicklighet, visa
istället hur saker är fel och rätta till dem så resultatet ger en nöjd
kund. Kontentan är att man kan lösa alla slags tandningar om man bara
vill och tar sig tid till det. En lärdom för er kunder, var delaktiga i
uppsättningen, ställ frågor om ni undrar om något, var inte rädda för
hantverkarens reaktion, ni har all rätt att få kakelugnen som ni vill
ha den och tveka inte att säga till om något känns fel eller ser galet
ut. Är ni lite ororliga för hur hantverkaren skall reagera eller bli
upprörd, så kontakta oss så skall vi hjälpa till med lite moraliskt
stödoch vägledning, vi har varit med en hel del liknande fall och
hjälpt en och annan. Skulle det visa sig bli låst läge då är vi inne på
vad som kallas en :
Tvist
Denna
situation uppstår då parterna är oense om något och inte kan gå
varandra till viljes. Till 100% så beror detta på dåligt skrivna avtal
och instruktioner samt anvisningar, i de flesta fall så finns en snabbt
skriven offert där man till slut orkat skriva ner vad arbetet kostar.
Ofta så handlar det om godtrogenhet också, man litar alltför mycket på
hantverkaren och är inte heller något vidare påläst när det handlar om
själva arbetet, man vill inte lägga näsan i blöt och irritera
hantverkaren helt enkelt. Ni skall veta att dom enda som blir
irriterade är de som vill dölja något, skall ni önska få något utfört
och bli som ni har tänkt er så måste ni engagera er i själva arbetet
och projektet, en väl rutinerad kakelugnsmakare tycker det bara är
trevligt att ni är delaktiga och ju mer ni vet och är involverade desto
bättre kommer ni förvalta kakelugnen och vårda den. Vi skall ändå
påminna om de steg ni bör ta om ni råkar ut för denna tråkiga situation:
- Är ni inte nöjd över någonting så
påtala detta omgående, be
ugnsmakaren komma hem till er och visa vad som är fel.
- Sök information angående ert problem
och fråga andra sakkunniga, då kan ni få en vink om felet är relaterat
till er eller hantverkaren.
- Är ingen lösning i sikte så skriv en
reklamation per brev och kontakta er lokala konsumentvägledare.
- Vägrar hantverkaren fortfarande
ignorera problemet och skyller er för fel användande så gäller i första
hand det som är skrivet i bruksanvisning. Nu är det dags att kontakta
en sakkunnig som kan göra en oberoende sakkunnig besiktning, ni skall
inte alls kontakta sotaren för en sådan besiktning, utan det bör vara
en kakelugnsmakare med stor erfarenhet samt känd för att verka i
rättsliga sammanhang, man får helt enkelt söka efter en sådan och fråga
tills man hittar vederbörande.
- I detta läge så kontaktar man ofta
respektive juridiska ombud, med ett underlag från den sakkunniga
besiktningen så går man vidare.
- Ibland så behöver man inte gå till
rätten utan kan förlikas då orsaken kan vara så klar även för en lekman
om vem som bär ansvaret.
- Om ingen lösning så återstår stämning
och möte i rätten.
Allt detta kan undvikas om klara riktlinjer om
ansvar och vilka instruktioner som gäller för användande finns
nedskrivna och godkända av båda parter. Mer detaljer kan läsas i detta
avsnitt: