Avbeställer du tjänsten innan den har slutförts har hantverkaren rätt till
ersättning för den del av arbetet som han redan har utfört. Han har också rätt
till ersättning för förlorad inkomst på grund av att han inte har kunnat åta sig
annat arbete.
Om du dröjer med betalningen
Betalar du inte i rätt tid, får hantverkaren ställa in arbetet till dess
att du betalar. Han har också rätt till ersättning för eventuella förluster. Har
arbetet påbörjats är hantverkaren dock skyldig att slutföra det om det inte kan
uppskjutas utan risk för allvarlig skada för dig. Handlar arbetet om en sak som
har överlämnats till hantverkaren har han rätt att behålla den tills du har
betalat.
Har
ni läst detta så har ni en bra uppfattning om vilka rättigheter som
gäller och att det viktigaste som vi tog upp i början. Att garantin
igentligen från utföraren inte är så viktig, utan att man är
reklamationsansvarig i 10 år efter färdigställandet. Under en 10
årsperiod så kommer en kakelugn att genomgå förändringar pga
användandet, om den får större fogar och vissa synliga defekter kommer
att räknas som normalt användande. Medan yttringar av skador och
defekter som uppträder kort efter att man färdigställt kakelugnen och
tagit den i bruk ger en indikation av att utförandet inte gått
fackmässigt till. I dessa situationer så är hantverkaren ansvarig att
åtgärda problemet eller ge en ersättning som ovan nämnts. Hur gör man i
gråzonen, då kakelugnen får sådana skador att den blir obrukbar i den
senare delen av ansvarstiden på 10 år? Man kan jämföra detta med
värmepumpar som ofta har en 2-3 årig garanti och därefter så får
husägaren teckna en försäkring som täcker upp ett ev. haveri. Ofta så
betalar försäkringsbolag bara upp till hälften av skadans omfattning,
vill man ha full ersättning så måste man komplettera med ytterligare en
försäkring som täcker resterande kostnad. Det som visat sig vara den
lösning som gett snabbast och bäst resultat är att man hittat och fått
kontakt med en seriös och ansvarstagande hantverkare som förklarat så
långt det går för er och gett er sådan försäkran att lösa problemen så
ni båda samverkar och möts på halva vägen var. En kakelugn som dagligen
används för uppvärmning bör klara sig 10 år och då har man följt
anvisningar att endast elda 1 gång per dygn, för eldar man 2 brasor per
dag så skall man inte bli förvånad över dramatiska förändringar som kan
uppträda inom en 5 år period, just den dubbla eldningen har visat sig
korta ner ugnens hållbarhet avsevärt. Varför vi börjat elda 2 ggr beror
på några faktorer, främst vårt krav på god standard av värme, när
centralvärmen gjorde sitt insteg så höjde det ribban för vår standard
och att då med kakelugnens hjälp nå upp dit så var man tvungen att elda
2 ggr per dag. Sedan har sot och beläggningar i kakelugnen gjort den
mindre effektiv att ackumulera värmen, när man inte var nöjd med
effekten så brände man på en brasa igen. Så här var inte tanken från
början, utan Cronstedt ansåg att en eldning per dag var fullt
tillräcklig att nå den standard som då var rådande på slutet av
1700:talet, då kan vi förstå att den standard som då rådde på 1700:talet kanske vi
idag inte är så imponerad av, att det då råder olika användingssätt är
inte så konstigt. Men det viktigaste är att ni nu följer instruktioner
hur ni brukar er nysatta kakelugn, är uppsättaren seriös så levererar
han också utförliga anvisningar skriftligen och lämnar inget åt
slumpen. Vi måste säga att Sverige har med konsumentköplagen ett av dom
bästa skydden för både kund och hantverkare, för kunden att få bästa
tänkbara produkt och för hantverkaren att hålla sin skicklighet och
heder så högt han kan, tack för att ni läst detta och hoppas ni
berikats av det vi framställt.
Garanti är bra men reklamationsansvar viktigast.