Tegelkakelugnen eller fattigmansugnen
Vi
har fått mail och några har frågat om vi kan visa
lite om hur en rörspis eller tegelkakelugn sätts upp? Vi skall visa en del men inte allt, vi behåller hur vi skapar
innerarbetet som styr hela ugnen och dess rörelser. Men du
som har huvudet på skaft kanske ändå kan lura ut hur
vi gått tillväga. Ska vi se hur vi kommer igång?
Fundamentet: Vi chansar aldrig utan gjuter alltid nytt och säkerställer att god bärighet finns.

En
del resonerar att om det har stått en rörspis på detta
förut så kan det stå en där nu också.
Därför gör man minimalt och börjar mura direkt
på det gamla underlaget. Vi resonerar inte alls så utan
vill utföra ett oklanderligt arbete och utförande, på
ett par timmar så har vi grävt upp det dåliga
underlaget, undersökt det, och säkerställt att
tillräcklig bärighet finns och gjutit en armerad platta. Vad
vinner förtroende, vad anser ni själva?


För
att inte få fula torksprickor i den synliga delen av
eldstadsplanen så täcker vi över med plast och betongen
får brinna i lugn takt.

Efter
ett par dagar så kan vi äntligen börja med att
åtgärda anslutningen till murstocken. När ni ser bilden
nedan så förstår ni att här behövs det lite
ändringar.

Man
kan se den gamla rörspisen som tidigare stått där, den
hade en överdel som lutade inåt som på en öppen
spis. Hyresgästen som hyr torpet sade att han kunde själv
mura upp rörspisen eftersom han plockat ner och ut den. Hade han
gjort det så hade han bara imiterat alla de fel den gamla
rörspisen hade och blivit varse att nu sprack spisen igen och
läcker. Det är galenskap att mura dikt an mot en sådan
murklack som utgör anslutningen och i den så hängde en
del tegel löst. Vi fick förstärka med vinkeljärn
så den inte skulle sjunka mer och säkra tegel så vi
fick en klack som vi kan sätta ett rör som länkar ihop
rörspis med rökkanal. Alltför många gånger så får man komma och
förklara vad som hänt när man själv gett sig på att mura något som man
aldrig fått någon utbildning om, rådet är att lär dig men ge dig inte i
leken förrän du klarar detta och tar ansvar.

Nu
kan inte tegel börja lossna eftersom järn håller
klacken på plats, detta innebär också att spjällbotten
på rörspisen blir något lägre så
anslutningen skall stämma. Naturligtvis så rensar vi
väggar och putsar upp så vi får rena ytor, vad
lätt att resonera att ingen kommer att se bakom spisen så
varför putsa upp väggen? När vi jobbar så vill man
tänka på att hur hade jag önskat att man gjorde?
Är man en nogrann och samvetsgrann person så duger bara det
bästa, håller ni inte med ? Tänk att det står en
2,5 m skorsten som vilar på den där klacken och är inte
det tryggt att veta att nu så hjälper järnen till att
bära upp hela skorstenen. Hade man murat dikt an så reser
sig hela murverket varje gång rörspisen reser sig vid
värme, den har numera rörelsemån och kan röra sig
upp och ner utan hinder. Nu dags för spisen.

Nu
har vi murat foten i fasadtegel och fyllt den, vi har också
putsat foten och valde att göra hela klumpen med kc-bruk.
Fotsimsen måste sättas i lerbruk och allt framledes. Vi
hugger till teglen lite så vi får struktur som kommer att
ge en snygg fotsims. Vi börjar måtta in eldstadsramen och
tänker till så vi får ett överstycke ovan luckan
som har lite förband.

Nu
börjar man se hur storteglet fungerar i konstruktionen, man
ställer det traditionellt på löpkanten stående,
ni ser att vi försökt sprida ut teglen alldeles som kaklen
överlappar varandra på en vanlig kakelugn. Det som är
varje uppsättares fasa är att skjuvkrafterna som vill ut i
alla tegelskarver, tids nog så kommer det att ske och succesivt.
Vi vill varna er som tror att man kan mura en rörspis med tegel
liggandes på flatsidan alldeles som om man murar en
skorstenskanal. Man imiterar helt enkelt en murstock som får en
rörspis yttre, man får minimala ytor för
vidhäftning inuti och ugnen utvecklar vid rörelse kraftigare
sprickor mellan varje tegelskarv. Som bilden visar så murade man
tegelskalet förr och så varierade innerarbetet beroende
på vem som satte upp ugnen. Om innandömet är
starkt så kommer ugnen ändå att vara tät fast den
utvecklar microsprickor mellan alla tegelskarvar. Det finns ingen
på denna jord som kan hindra denna process, ugnen kommer att
uppvisa dessa rörelser med tiden. En sak till som många
gör fel, man har alldeles för stora bruksfogar, om man har
över 1 cm så får man problem, ni ser på bilden
att fogarna skall vara helst under 1 cm alla gånger. Ni
förstår att lerbruket krymper när det torkar och man
kan lätt få bom i fogarna om fogen är stor. Nästa
steg är att börja med eldstadsväggarna.

Så
här långt förstår många att man kommer, men
hur får man tegelskalet att hålla ihop och kontrolleras i
rörelsen? Ni får helt enkelt gissa, men ni kan se att vi
använder inre sotluckor i gjutjärn, en del sätter in
sotluckor i tegelskalet och då får man ett
förbandsbrott och knepiga rörelser är att vänta i
platsen, vår erfarenhet av inre sotluckor är god och
fördelar flera. Inget brott i tegelskalet, lätt att sota och
man sotar inte ner sidorna på ugnen. Skall ni tända bort en
kallpropp, så lyft på ena luckan och tänd ett papper
så är det fixat. Men kan man få en liten glimt inuti
ugnen?
Ja
, ni får en liten bild och kan utröna att något har
hänt med den inre sidan av tegelskalet. Vi måste också
ta hänsyn till hyllan på ugnen, så vi börjar
förbereda för att den skall komma på plats.

Åter
igen så hugger vi till tegel och sätter dem som hyllstenar.
Det går snabbt att mura skalet men innerarbetet skall också
göras och tar sin tid.
När det är så här
lågt i rummet så blir det trångt för en annan,
när man kommer upp i spjällbottennivå så
får man jobba med armarna över axelhöjd och en och annan
svordom kommer skall det erkännas. Inte minst när man skall
gå ut ur torpet då överstycket på utedörren
är på 1,7 m höjd, man har ofta keps och ser då
inte uppåt, se jag vet inte hur många gånger jag
slagit huvud i den där förbannade karmen.Nu är ugnen uppe och vi kan börja putsa med lerbruk.

Principen
är densamma som i en vanlig kakelugn, istället för kakel
så utgörs skalet av tegel. Vi har kommit upp en bra bit och
naturligtvis så ska inte allt vara så enkelt, vi var
tvungna att avlasta murklacken där rökkanalen sitter med
järn och sedan så länkade vi rörspisen med
murklacken genom ett rör, bilderna har ni redan sett. Nu putsar vi
ugnen med samma lerbruk som vi murar den med. När man putsar så gör man
inte som när man putsar vanliga väggar med kc-bruk, använder man
murverktyg så låser man in luft bakom lerbruket, vilket inte är bra. En
äkta kakelugnsmakare använder sina händer i så lång utsträckning det
går, vi slår inte på lerbruk med slev utan använder händer och drar på
bruktet och arbetar in det i tegelytan, man får vara snabb för det
torkar väldigt fort. Ser ni någon stå med en slev och hålla på inuti en
kakelugn så är något galet. Tyvärr så
envisas många med att putsa ugnen med ett annat bruk och ofta
kalkbruk. Detta är helt fel(att blanda två material är
inte sakkunnigt i ett murverk) och har en annan karaktär än
lerbruk, detta kan skapa riktigt fula sprickor på ugnen som inte
går tillbaka.

Här
ovan ser ni en rörspis putsad med kalkbruk, ni ser sprickan och
dessa uppträder alltmer och oregelbundet, putsen är redan
bom.
Varför man använder kalkbruk är för
att man tycker målningen av lerbruk är för
tidsödande. Vi ska ta upp detta senare hur man målar
på lerbruk.

Nu
är ugnen putsad med lerbruk och skall torka en avsevärd tid,
typiskt med en takbjälke som stjäl plats, vi fick hugga
hörnet på kronan för att det skulle kunna få
plats. Men vad är det för linjer ni har på ugnen kanske
du undrar? Jo, i dessa uttag kommer ugnen att röra sig och
gå isär något, sedan kommer den att åter
gå ihop när den svalnar. De som gör en slät yta
och inte planerar uttag får ofta oregelbundna sprickor och putsen
blir ofta bom och ramlar bort. Det brukar ta ett par månader
innan putsen blivit så torr att den kan målas och det
gör man bäst med kalkfärg eller kritfärg.

Vi
har säkert målat denna mer än 6 tillfällen, och
det är nyckeln till en snygg yta och målning. När man
målar lerbruk så får man bara rolla eller dra penseln
en gång, för vattnet i färgen löser direkt upp
lerkornen i lerbruket och drar man en gång till så blir det
brunflammigt. Då förstår ni att man kommer nästa
gång och bygger på, det är detta som många
hantverkare avskyr, behöva komma tillbaka så många
gånger och räknar man in resorna och alla timmar så
blir det en ansenlig summa, får man betalt för detta? Inte
alla gånger, man har redan lämnat en förmånlig
offert och man räknar detta som en gest och goodwill och ett
kvalitetsdrag på ens hantverk. Nu skall rörspisen torka
ytterliggare en bra tid, sedan när ugnen är torr så kan
man följa de skriftliga anvisningarna hur spisen skall börja
användas. Men färgen då undrar någon? Hur
gör man den? Lättast är att använda kalkpasta
på burk och följa anvisningen på burken hur man
blandar upp den med vatten. Det får inte vara så mycket
pasta för då får man en yta som krackylerar och sedan
faller flingor bort eftersom det blev för mycket. Vad tycker ni,
verkar det lätt eller krävs det en yrkesman för att
få till en rörspis?