
Detta
orsakas enbart av kramlan som motverkar att kaklen kan gå isär vid
uppvärmningen, ofta så har en liten krammalspricka börjat ta sin form
och ju mer man använder ugnen ju mer påverkas kaklet negativt, till
slut så spricker det och vem är ansvarig då?
Enligt
konsumentköplagen så är uppföraren av konstruktionen ansvarig och har
enligt lag skyldighet att vara det i 10 år från färdigställandet. Till
större del så berättar hantverkaren inte vilken konstruktion han uppför
ugnen med utan gör sitt arbete. Dessa behärskar ingen annan form av
metodik än kramling och om de berättar så kommer de "fagra orden", man
kramlar med förstånd, detta säger man till kunden för att de inte skall
oroa sig eftersom man numera upplyser om kramlingens negativa verkan
och följder. Är man en seriös kakelugnsmakare så erbjuder man kunden
att få kakelugnen utan eller med kramlor efter att ha förklarat
ingående eller skriftligen helst. Det är kunden som avgör inte vi om
vilken konstruktion ugnen skall få. Om man beslutar sig för kramling så
skall avtalet innehålla en klausul där det ordagrannt skall stå, "om
kakel spricker sönder helt och en liten krammelspricka finns redan
eller uppstår samt spricker helt under denna 10 års period efter
uppsättningen så vilar ansvaret på uppsättaren att byta ut kaklet eller
ge kompensation för värdeminskningen.".
Får en kakelugn mer
än 10-20 kakel som har krammelsprickor så har värdet från en ugn på
20000 kr rasat ner till under ett par tusen kronor om ens det.
Kommer ni överens om att kramla, visst gör upp om ansvaret innan, i ett avtal,
för det spelar ingen roll om kramlan sitter i lerbruket eller tokhårt
och nyper i kakelgodset, den sitter där och motverkar den naturliga
rörelsen vid uppvärmning och överför spänningarna till kakelgodset som
ofelbart utvecklar en spricka och går till slut itu helt och hållet.
Kom
ihåg att det är få hantverkare som inser och tar sitt ansvar, räkna
kallt med att man skyller ifrån sig. Har ni krafter och motivation så
går det att driva ärendet, men det är segdraget då man involverar
jurister, allmäna reklamationsnämnden, rätten, och dom som skall avgöra
är totalt okunniga inom denna bransch och vår arbetsmetodik.
Går
ni vidare i ärendet så måste ni följa lagen och reklamera kakelugnen
och det görs skriftligen, sedan så väntar ni på hantverkarens reaktion,
vilken ofta är förutsägbar. Får ni motstånd och ingen ersättning
för skadan så kallar ni på en sakkunnig som bedömmer om detta är en
krammelskada som spräckt kaklet eller inte. Med sakkunnighetsutlåtandet
så går man vidare till rätten och stämmer hantverkaren som ofta går
under jorden eller avslutar sitt företag. Ibland så hinner man förlikas
innan ärendet går upp i rätten, om 2 sakkunniga är ense om orsaken och
den är densamma då inser motparten att det är bäst att lösa detta och
slippa dyra rättegångskostnader.
Har man hemförsäkring eller är
medlem i Villaägarna så kan man få juridisk hjälp. Kom ihåg att inte
slarva med kontrakt och avtal, man får ständigt se hur godtrogna folk
är, och hantverkarna så otroligt lata och nonchalanta i sitt utformande
av ett enkelt kontrakt. Det finns färdiga kontrakt att hämta hem,
använd dem om lusten är svag.