En grön och en brun hantverksugn restaureras
En hantverksugn som länge legat på en vind och väntat på att lagas och komma till sitt rätta jag.
Hemma
i verkstaden så har jag plockat fram en djup grönglaserad hantverksugn,
den skall göras i ordning och kompletteras. Jag ska visa en bild på hur
den såg ut när vi plockade ut den och la den på marken för att utröna
hur mycket som fanns av ugnen.
När
man såg hur den var märkt så stämde inte något, eldstadsskiftet är
olika i bredd och även så upptill. Den har nu legat i kartonger en lång
tid, jag beslutade att göra i ordning den genom att ordna skiften i
halvstensförband och tillverka en ny luckram, vissa kakel måste
tillverkas och införlivas, ni kommer få se hur jag går till väga. En
sak som jag urskiljde var att den är mer svagt välvd än rund, och
mycket riktigt så har den formen av en båge som är mer oval än rund,
den här ugnen kommer från Klarakvarteren i Sthlm, den plockades ner på
1950:talet. Det kommer att behövas en hel del arbete med att få denna
ugn i rätt skick innan den ska säljas.
Precis
som läkaren har jag min låda eller väska, den är full med pigment,
färger, lagningsmaterial, penslar. Här håller jag på med att tillverka
kakelhalvor som saknas, jag använder det jag har hemma för tillfället.
Enkupigt lertegel passar för mitt ändamål, men jag behöver limma en
tegel bit på baksidan så den står kvar i kakelskalet.
Så
här ser den ut på baksidan, jag limmar teglet fast med fix eller
fästmassa som verkligen kommer att sitta kvar, utvändigt så använder
jag en lackfärg som är bruten enligt glasyrens färgkod. Jag satte upp
en grön ugn tidigare och behövde lagningsfärg, kaklet med till
färgaffären och läsa av koden och beställa en liter som sällan går åt.
Till
en början så är färgen ljus och jag behöver en grund som skall torka,
hur får man den där skiftande nyansen i grönt? Nästa gång jag målar så
strör jag lite grått pigment och några svarta korn, så drar jag med
penseln så uppstår en olikhet i färgen, den rinnande karaktären skapas
av att jag låter förtunning rinna på biten när den lutar, efter ett par
bearbetningar så kommer vi rätt nära originalet. Ingen kommer att kunna
urskilja dessa bitar när ugnen är uppsatt och fogad. Så vi har några
bitar till att tillverka. Först skall själva luckramen göras och
luckorna också.
Det
tar 2-3 timmar att göra en luckram med gångjärnspinnar som är nitade.
Själva ramen fick bli material i plattjärn, göra rätt radie men jag
valde att svetsa ramen med en migsvets. Nu är det enkelt att tillverka
ett par järnluckor som är tidsenliga. Men vi fortsätter med kakelugnen.
Fotkaklen
var målade med någon gråvit färg och inte någon vidare stil. Vi
skrapade bort färgen med stålskrapa och rakblad. Nu är dom rena och man
kan sedan välja vilken färg de skall få.
Jag
behöver tillverka 3 st kronbitar eftersom det saknas. Måste
man beställa sådant hos en keramiker? Nej, jag har inte tid att vänta
och 3 st bitar skulle kosta 5000-8000 kr och då skulle ändå glasyren
kanske inte stämma. Jag gör en form av trä och modellera och gjuter av
en kronbit. Materialet som jag använder är gypsum(gipsbruk) och cement.
När bitarna torkat blir de lika hårda som tegel. Och det är mycket
lättare att måla dem och nå fram till rätt kulör.
Jag använder plast ovanpå leran annars fastnar den med gipsbruket. Dags att gjuta och göra bitarna.
En
är färdig och behöver torka, en till är på väg. Bruket som blandas med
lite cement får en hård struktur som kan målas, bara använda gypsum är
inte bra, lite färg så löser det upp gipsen, därför cementen. När de
torkat klart så gör vi dem i rätt storlek och grundar dem med färg. Men
är inte detta fusk? Detta är en alternativ väg och en mycket enkel och
billig lösning, du kommer inte kunna se vilken bit som sedan är fusk i
kronan när jag är klar.
Här har vi bara ett halvt kakel som behöver göras större, hur gör man då?
Jag
gör en form som biten ligger i och använder nu sand och cement så jag
får en fin yta som kan bearbetas. Hur ser den formen ut?
Den
här biten blir lika stor som andra kakel men kommer att behöva torka
och göras i rätt storlek, ytan behandlas och slipas, sedan grundas och
målas.
Den här ugnen har bara en svag böjd båge, inte en så rund som
en vanlig kakelugn, skulle man försöka göra den lika rund som en vanlig
rund kakelugn så skulle alla kakel tanda och det skulle se bedrövligt
ut, utan denna skall sättas upp så kaklen följer varandra, den skall
stå i ett hörn och det finns en plats redan om allt nu faller på rätt
plats så kommer den dit.
Nu
när alla bitar är kompletta då kan jag äntligen börja gå över varje
kakel och säkra glasyrskador genom att limma kanten med superlim, sedan
så bättrar vi skador med färg, sprickor och lagningar med fyllnad och
färg ovanpå det, när ugnen sedan är genomgången så skall den
fotograferas och presenteras för ev. köpare. Nu kanske du är nyfiken,
vad kommer en sådan här gammal ugn att kosta? Den kommer kosta en slant
men även uppsättningen för den är också viktig, tala inte annat om de
50-70 timmar jag lagt ner på att göra den komplett och lagad samt
restaurerad. Men hur blev den där halvan då?
Saker behöver torkas innan de skall målas, men det finns annat att göra under tiden.
Vad
är det jag gör som räddar glasyren? Glasyren är så ömtålig att för
mycket vatten och gnoende på ytan kan göra att stora flak av glasyren
lossnar. Där den har en öppning så förseglar jag den med lättflytande
superlim helst Loctite som du ser framför dig. Dagen efter limning av
alla kanter så fyller vi i med lagningsfärg. Hur blev biten?
Nu
kanske någon musienörd tycker att man borde lämna kaklen som dom är,
han kanske har rätt ur hans perspektiv, man jag vet hur den här kunden
önskar ha det och det är mitt perspektiv just nu. Ugnen blir ju inte
sämre om man säkrar att glasyren håller sig kvar. Det som gäller sen vid
en uppsättning att inte kladda ner kaklen på den yttre sidan och behöva
tvätta dem hela tiden, det bidrar till att bevara den känsliga glasyren.
Nu
så har jag grundat det lagade halva kaklet som fått en förlängning. Nu
får det torka och så bryter vi ner en något nyans med svart och blått
med det gröna och försöker imitera kaklets glasyr, man kanske inte
kommer till exakt motsvarighet men hamnar vi i närheten så blir det
okej. Vad är mer att göra
på gröna ugnen?
Här
kan du se ett kakel som har många småskador som kan leda till att den
tappar all sin glasyr, jag fyller inte hålen helt med lim utan bara ser
till av kanterna sluts. En limflaska räcker långt, kanske alla kakel,
c:a 50 kr. Kan du se någon skillnad på de kakel som åtgärdats mot hur
det var från början?
På
vänster sida så är alla kakel precis urtagna och klisterlapparna sitter
kvar, på höger sida så är ugnen helt genom gången upp till
mittenbandet. Den undre delen hade någon svart färg som kladdats på
ugnen, vilken har tagits bort, man ska absolut inte klistra någon tejp
på glasyren , för limmet blir så fast att när man försöker ta bort
tejpen så hänger glasyren med, då förstår ni varför man inte skall
tejpa eller skriva på framsidan, man skriver på den övre inre delen,
när dom står i en kartong så kan man lätt se märkningen, man vet vad
som är upp och ner, det skadar inte kaklet.
Man
ser ju fotsimsen som hade många fula fläckar att utseendet blir ju så
mycket bättre och helhets intrycket när ugnen är uppsatt blir också att
allt ser bra och snyggt ut. Men som jag nämnde, det finns folk som vill
ha en ugn som syns att den gått igenom hårda tider, jag förstår dom
också. Men det finns alltid någon som har en fråga, varför inte göra
allt detta efter du har satt upp den och tvättat ren ugnen? Då är det
bra att veta, när du målar på något som har fukt inne i sig som ett
kakel på denna ugn så är inte glasyren vattentät, den släpper igen
fukt, det som händer är att bubblor bildas bakom färgen och
kakelgodset, med andra ord man får göra om jobbet, men händer inte det
med färgen som du målat dit innan uppsättningen, nej, för den har redan
torkat in i kakelytan och är fast, men glasyren runt omkring släpper
igenom fukt. Skall man lagningsmåla en ugn efter uppsättning så får man
vänta minst 4-6 månader så det mesta av vattnet inuti ugnen har
transporterats bort så fukt trycket är mycket mindre.
Kronan
saknade minst 2 bitar och jag gjorde tre stycken i gypsum spetsat med
cement, bitarna blir precis som vilka kakel som helst, lite grov
bearbetning så de passar och lite finare så kan de målas med en grund.
Ja,
du ser att de ligger på en kartongmall, jag har fastställt hur bågen
skall bli och så blir det lättare att få bra passform till varandra,
mallen kommer att användas också när foten skall muras, vilken plats
det nu blir.
Nu
blir den en grön grund men sedan så skall en rinnig effekt uppnås och
lite ljusare fält som de andra kronbitarna har, när det är gjort så har
vi gått igenom hela ugnen.
Den
här klenoden från sent 1700:tal kommer till slut att kunna bevaras till
eftervärlden och dessutom bli en eldnigsbar ugn. Hur mycket nu kommer
bara ugnen att kosta med allt arbete som är nedlagt på den? I dess
första skick om vi tar en titt på den bilden igen.
I
det här skicket så kanske någon hade betalat 15000-20000 kr beroende på
kunden och om de just har ett hus från kakelugnens tid. Nu när ugnen
har rätt proportioner och är komplett fast med fusk kakel och alla
skadorna åtgärdade, priset kommer vara c:a runt 35000 kr. Till detta
ska då också läggas till kostnaden för uppsättning, fundament,
rökkanal. Men den som har ett hus som saknar en ugn som denna kommer
inte länge tänka på att det kostade lite extra utan bli så nöjd med sin
investering. Ja, då har vi börjat gå igenom en kakelugn som är djup
brun och som kommer från Hofors, huset var ifrån mitten av 1800:talet
och hade andra hantverksugnar, men det var den bruna jag köpte 2005, så
hur såg den ut?
En
intressant detalj fastnade jag direkt för, den har exakt samma storlek
i kakel som den gröna, den gröna är från Sthlm innerstad och daterad
tidigt 1800:tal, den bruna 22 mil från Sthlm, och diametern är exakt
lika, hade man redan bestämt en regional standard för hur kakel skulle
tillverkas eller är detta en tillfällighet att dom är så exakt
likadana? Den bruna har legat i kartong i snart 20 år och nu så ska vi
gå igenom och restaurera den så den kan avyttras, dessa två skulle
passa i ett kafé eller en salong där ugnarna stod i hörn på motsatta
sidor i rummet, det vore en höjdare. Jag kommer ihåg att kvinnan som
sålde den retade mig för jag hade sagt att nedtagningen skulle ta halva
dagen men jag fick hålla på i mer än 8 timmar.
Anledningen var att
alla kakel var klamrade med tre kramlor vertikalt och sedan med
krammeltrådar på ovansidan, så visst det tog sin tid att få ner ugnen.
Här
ligger den urtagen från fyllningen och vi ska över allt i detalj och få
den i bästa tänkbara skick, luckorna hade rostat igenom så nytt
plåtmaterial blir det, men de gamla beslagen behåller vi och flyttar
över. Den ska ha inre sotluckor i gjutjärn, den övre sotluckan blir i
ren plåt som luckorna och får lite svärta. Som ni såg på bilden ovan så
fanns ingen fotsims utan den var gjord i puts, jag funderar på göra en
fotsims och måla den i samma kulör, foten får kanske bli ett skift från
ugnen eller 5-6 kakel, den såg lite malplacerad ut för den var hög och
den gröna är c:a 2,2 m hög och då skulle den bruna bli det också. Vad
kommer jag att få lägga ner i tid? Jag tror att det lär hamna kring
40-50 timmar på att få den i toppskick. Nu har vintern kommit så man
får gå ner i verkstaden när man skottat färdigt, jag lägger upp bilder
på momenten och det klara resultatet senare. Lite har jag hunnit.
När
du jämför med bilden ovanför så har alla tejplappar försvunnit,
klistret satt ordentligt och aceton fick göra jobbet, sprickor är
limmade och maskerade med färg, kaklen urtagna och luckorna var så
dåliga och fula att jag flyttade beslagen till nya plåtar, brände
luckorna över en eld och svärtade efteråt, nytt material men ser
gammalt och fint ut. Nu är tanken att göra iordning krondelen och
tillverka nya fotsimskakel med hjälp av den gröna ugnens fotsims, det
kommer bli bra för diametern är exakt lika på båda ugnarna, jag har ett
par svarvade fötter i ek och funderade att de kan komma till sin rätt
på den bruna ugnen eller den gröna, den gröna har en oglaserad fot och
jag kan använde den också till den bruna ugnen, så frågan är, till
vilken ugn skulle en träfot passa bäst med tanke på tidsaspekten?