En grön och en brun hantverksugn restaureras

En hantverksugn som länge legat på en vind och väntat på att lagas och komma till sitt rätta jag.

Hemma i verkstaden så har jag plockat fram en djup grönglaserad hantverksugn, den skall göras i ordning och kompletteras. Jag ska visa en bild på hur den såg ut när vi plockade ut den och la den på marken för att utröna hur mycket som fanns av ugnen.

När man såg hur den var märkt så stämde inte något, eldstadsskiftet är olika i bredd och även så upptill. Den har nu legat i kartonger en lång tid, jag beslutade att göra i ordning den genom att ordna skiften i halvstensförband och tillverka en ny luckram, vissa kakel måste tillverkas och införlivas, ni kommer få se hur jag går till väga. En sak som jag urskiljde var att den är mer svagt välvd än rund, och mycket riktigt så har den formen av en båge som är mer oval än rund, den här ugnen kommer från Klarakvarteren i Sthlm, den plockades ner på 1950:talet. Det kommer att behövas en hel del arbete med att få denna ugn i rätt skick innan den ska säljas.

Precis som läkaren har jag min låda eller väska, den är full med pigment, färger, lagningsmaterial, penslar. Här håller jag på med att tillverka kakelhalvor som saknas, jag använder det jag har hemma för tillfället. Enkupigt lertegel passar för mitt ändamål, men jag behöver limma en tegel bit på baksidan så den står kvar i kakelskalet.

Så här ser den ut på baksidan, jag limmar teglet fast med fix eller fästmassa som verkligen kommer att sitta kvar, utvändigt så använder jag en lackfärg som är bruten enligt glasyrens färgkod. Jag satte upp en grön ugn tidigare och behövde lagningsfärg, kaklet med till färgaffären och läsa av koden och beställa en liter som sällan går åt.

Till en början så är färgen ljus och jag behöver en grund som skall torka, hur får man den där skiftande nyansen i grönt? Nästa gång jag målar så strör jag lite grått pigment och några svarta korn, så drar jag med penseln så uppstår en olikhet i färgen, den rinnande karaktären skapas av att jag låter förtunning rinna på biten när den lutar, efter ett par bearbetningar så kommer vi rätt nära originalet. Ingen kommer att kunna urskilja dessa bitar när ugnen är uppsatt och fogad. Så vi har några bitar till att tillverka. Först skall själva luckramen göras och luckorna också.

Det tar 2-3 timmar att göra en luckram med gångjärnspinnar som är nitade. Själva ramen fick bli material i plattjärn, göra rätt radie men jag valde att svetsa ramen med en migsvets. Nu är det enkelt att tillverka ett par järnluckor som är tidsenliga. Men vi fortsätter med kakelugnen.

Fotkaklen var målade med någon gråvit färg och inte någon vidare stil. Vi skrapade bort färgen med stålskrapa och rakblad. Nu är dom rena och man kan sedan välja vilken färg de skall få.

Jag behöver tillverka 3 st kronbitar eftersom det saknas. Måste man beställa sådant hos en keramiker? Nej, jag har inte tid att vänta och 3 st bitar skulle kosta 5000-8000 kr och då skulle ändå glasyren kanske inte stämma. Jag gör en form av trä och modellera och gjuter av en kronbit. Materialet som jag använder är gypsum(gipsbruk) och cement. När bitarna torkat blir de lika hårda som tegel. Och det är mycket lättare att måla dem och nå fram till rätt kulör.

Jag använder plast ovanpå leran annars fastnar den med gipsbruket. Dags att gjuta och göra bitarna.

En är färdig och behöver torka, en till är på väg. Bruket som blandas med lite cement får en hård struktur som kan målas, bara använda gypsum är inte bra, lite färg så löser det upp gipsen, därför cementen. När de torkat klart så gör vi dem i rätt storlek och grundar dem med färg. Men är inte detta fusk? Detta är en alternativ väg och en mycket enkel och billig lösning, du kommer inte kunna se vilken bit som sedan är fusk i kronan när jag är klar.

Här har vi bara ett halvt kakel som behöver göras större, hur gör man då?
Jag gör en form som biten ligger i och använder nu sand och cement så jag får en fin yta som kan bearbetas. Hur ser den formen ut?

Den här biten blir lika stor som andra kakel men kommer att behöva torka och göras i rätt storlek, ytan behandlas och slipas, sedan grundas och målas.
Den här ugnen har bara en svag böjd båge, inte en så rund som en vanlig kakelugn, skulle man försöka göra den lika rund som en vanlig rund kakelugn så skulle alla kakel tanda och det skulle se bedrövligt ut, utan denna skall sättas upp så kaklen följer varandra, den skall stå i ett hörn och det finns en plats redan om allt nu faller på rätt plats så kommer den dit.

Nu när alla bitar är kompletta då kan jag äntligen börja gå över varje kakel och säkra glasyrskador genom att limma kanten med superlim, sedan så bättrar vi skador med färg, sprickor och lagningar med fyllnad och färg ovanpå det, när ugnen sedan är genomgången så skall den fotograferas och presenteras för ev. köpare. Nu kanske du är nyfiken, vad kommer en sådan här gammal ugn att kosta? Den kommer kosta en slant men även uppsättningen för den är också viktig, tala inte annat om de 50-70 timmar jag lagt ner på att göra den komplett och lagad samt restaurerad. Men hur blev den där halvan då?

Saker behöver torkas innan de skall målas, men det finns annat att göra under tiden.

Vad är det jag gör som räddar glasyren? Glasyren är så ömtålig att för mycket vatten och gnoende på ytan kan göra att stora flak av glasyren lossnar. Där den har en öppning så förseglar jag den med lättflytande superlim helst Loctite som du ser framför dig. Dagen efter limning av alla kanter så fyller vi i med lagningsfärg. Hur blev biten?

Nu kanske någon musienörd tycker att man borde lämna kaklen som dom är, han kanske har rätt ur hans perspektiv, man jag vet hur den här kunden önskar ha det och det är mitt perspektiv just nu. Ugnen blir ju inte sämre om man säkrar att glasyren håller sig kvar. Det som gäller sen vid en uppsättning att inte kladda ner kaklen på den yttre sidan och behöva tvätta dem hela tiden, det bidrar till att bevara den känsliga glasyren.

Nu så har jag grundat det lagade halva kaklet som fått en förlängning. Nu får det torka och så bryter vi ner en något nyans med svart och blått med det gröna och försöker imitera kaklets glasyr, man kanske inte kommer till exakt motsvarighet men hamnar vi i närheten så blir det okej.  Vad är mer att göra på gröna ugnen?

Här kan du se ett kakel som har många småskador som kan leda till att den tappar all sin glasyr, jag fyller inte hålen helt med lim utan bara ser till av kanterna sluts. En limflaska räcker långt, kanske alla kakel, c:a 50 kr. Kan du se någon skillnad på de kakel som åtgärdats mot hur det var från början?
 
På vänster sida så är alla kakel precis urtagna och klisterlapparna sitter kvar, på höger sida så är ugnen helt genom gången upp till mittenbandet. Den undre delen hade någon svart färg som kladdats på ugnen, vilken har tagits bort, man ska absolut inte klistra någon tejp på glasyren , för limmet blir så fast att när man försöker ta bort tejpen så hänger glasyren med, då förstår ni varför man inte skall tejpa eller skriva på framsidan, man skriver på den övre inre delen, när dom står i en kartong så kan man lätt se märkningen, man vet vad som är upp och ner, det skadar inte kaklet.

Man ser ju fotsimsen som hade många fula fläckar att utseendet blir ju så mycket bättre och helhets intrycket när ugnen är uppsatt blir också att allt ser bra och snyggt ut. Men som jag nämnde, det finns folk som vill ha en ugn som syns att den gått igenom hårda tider, jag förstår dom också. Men det finns alltid någon som har en fråga, varför inte göra allt detta efter du har satt upp den och tvättat ren ugnen? Då är det bra att veta, när du målar på något som har fukt inne i sig som ett kakel på denna ugn så är inte glasyren vattentät, den släpper igen fukt, det som händer är att bubblor bildas bakom färgen och kakelgodset, med andra ord man får göra om jobbet, men händer inte det med färgen som du målat dit innan uppsättningen, nej, för den har redan torkat in i kakelytan och är fast, men glasyren runt omkring släpper igenom fukt. Skall man lagningsmåla en ugn efter uppsättning så får man vänta minst 4-6 månader så det mesta av vattnet inuti ugnen har transporterats bort så fukt trycket är mycket mindre.

Kronan saknade minst 2 bitar och jag gjorde tre stycken i gypsum spetsat med cement, bitarna blir precis som vilka kakel som helst, lite grov bearbetning så de passar och lite finare så kan de målas med en grund.
Ja, du ser att de ligger på en kartongmall, jag har fastställt hur bågen skall bli och så blir det lättare att få bra passform till varandra, mallen kommer att användas också när foten skall muras, vilken plats det nu blir.

Nu blir den en grön grund men sedan så skall en rinnig effekt uppnås och lite ljusare fält som de andra kronbitarna har, när det är gjort så har vi gått igenom hela ugnen.

Den här klenoden från sent 1700:tal kommer till slut att kunna bevaras till eftervärlden och dessutom bli en eldnigsbar ugn. Hur mycket nu kommer bara ugnen att kosta med allt arbete som är nedlagt på den? I dess första skick om vi tar en titt på den bilden igen.

I det här skicket så kanske någon hade betalat 15000-20000 kr beroende på kunden och om de just har ett hus från kakelugnens tid. Nu när ugnen har rätt proportioner och är komplett fast med fusk kakel och alla skadorna åtgärdade, priset kommer vara c:a runt 35000 kr. Till detta ska då också läggas till kostnaden för uppsättning, fundament, rökkanal. Men den som har ett hus som saknar en ugn som denna kommer inte länge tänka på att det kostade lite extra utan bli så nöjd med sin investering. Ja, då har vi börjat gå igenom en kakelugn som är djup brun och som kommer från Hofors, huset var ifrån mitten av 1800:talet och hade andra hantverksugnar, men det var den bruna jag köpte 2005, så hur såg den ut?

En intressant detalj fastnade jag direkt för, den har exakt samma storlek i kakel som den gröna, den gröna är från Sthlm innerstad och daterad tidigt 1800:tal, den bruna 22 mil från Sthlm, och diametern är exakt lika, hade man redan bestämt en regional standard för hur kakel skulle tillverkas eller är detta en tillfällighet att dom är så exakt likadana? Den bruna har legat i kartong i snart 20 år och nu så ska vi gå igenom och restaurera den så den kan avyttras, dessa två skulle passa i ett kafé eller en salong där ugnarna stod i hörn på motsatta sidor i rummet, det vore en höjdare. Jag kommer ihåg att kvinnan som sålde den retade mig för jag hade sagt att nedtagningen skulle ta halva dagen men jag fick hålla på i mer än 8 timmar.
Anledningen var att alla kakel var klamrade med tre kramlor vertikalt och sedan med krammeltrådar på ovansidan, så visst det tog sin tid att få ner ugnen.

Här ligger den urtagen från fyllningen och vi ska över allt i detalj och få den i bästa tänkbara skick, luckorna hade rostat igenom så nytt plåtmaterial blir det, men de gamla beslagen behåller vi och flyttar över. Den ska ha inre sotluckor i gjutjärn, den övre sotluckan blir i ren plåt som luckorna och får lite svärta. Som ni såg på bilden ovan så fanns ingen fotsims utan den var gjord i puts, jag funderar på göra en fotsims och måla den i samma kulör, foten får kanske bli ett skift från ugnen eller 5-6 kakel, den såg lite malplacerad ut för den var hög och den gröna är c:a 2,2 m hög och då skulle den bruna bli det också. Vad kommer jag att få lägga ner i tid? Jag tror att det lär hamna kring 40-50 timmar på att få den i toppskick. Nu har vintern kommit så man får gå ner i verkstaden när man skottat färdigt, jag lägger upp bilder på momenten och det klara resultatet senare. Lite har jag hunnit.

När du jämför med bilden ovanför så har alla tejplappar försvunnit, klistret satt ordentligt och aceton fick göra jobbet, sprickor är limmade och maskerade med färg, kaklen urtagna och luckorna var så dåliga och fula att jag flyttade beslagen till nya plåtar, brände luckorna över en eld och svärtade efteråt, nytt material men ser gammalt och fint ut. Nu är tanken att göra iordning krondelen och tillverka nya fotsimskakel med hjälp av den gröna ugnens fotsims, det kommer bli bra för diametern är exakt lika på båda ugnarna, jag har ett par svarvade fötter i ek och funderade att de kan komma till sin rätt på den bruna ugnen eller den gröna, den gröna har en oglaserad fot och jag kan använde den också till den bruna ugnen, så frågan är, till vilken ugn skulle en träfot passa bäst med tanke på tidsaspekten?