Hur kommer det bli ? 2021
Ett år av en pandemi som verkar vara seglivad och försvårar allas liv
Nyligen så avslutade jag en kakelugn i Närkesberg dagarna före det nya året. Vädret höll sig så där, regn och kallt mestadels, nån dag var det snö.

Nu efter 40 år i yrket så kan man säga att det här kan man som rinnande vatten. Man är så rutinerad att det går av automatik när man sätter igång en uppsättning, men en annan bit som inte hängt med är orken och kroppen, det känns att man snart är 60 år, det är så många som säger att du inte lär upp någon ugn människa som kan föra vidare all den erfarenhet och kunskap du nu besitter. Många förstår inte hur svårt det är idag att lära sig ett yrke i grunden just pga att det är ekonomiskt betungande för båda parter. När jag skulle lära mig så var kravet, du får ingen lön, mat får du hålla med själv och ta dig själv också till arbetsplatsen, min mäster ordnade dock så att jag fick lite pengar som räckte till bensin men inte mycket mer.
Hur många unga idag skulle vara villiga att ställa upp på de villkoren?

Hemma i verkstaden så har jag plockat fram en djup grönglaserad hantverksugn, den skall göras i ordning och kompletteras. Jag ska visa en bild på hur den såg ut när vi plockade ut den och la den på marken för att utröna hur mycket som fanns av ugnen.

När man såg hur den var märkt så stämde inte något, eldstadsskiftet är olika i bredd och även så upptill. Den har nu legat i kartonger i 10 år, jag beslutade att göra i ordning den genom att ordna skiften i halvstensförband och tillverka en ny luckram, vissa kakel måste tillverkas och införlivas, ni kommer få se hur jag går till väga. En sak som jag urskiljde var att den är mer svagt välvd än rund, och mycket riktigt så har den formen av en båge som är mer oval än rund, den här ugnen kommer från Klarakvarteren i Sthlm, den plockades ner på 1950:talet. Det kommer att behövas en hel del arbete med att få denna ugn i rätt skick innan den ska säljas.

Precis som läkaren har jag min låda eller väska, den är full med pigment, färger, lagningsmaterial, penslar. Här håller jag på med att tillverka kakelhalvor som saknas, jag använder det jag har hemma för tillfället. Enkupigt lertegel passar för mitt ändamål, men jag behöver limma en tegel bit på baksidan så den står kvar i kakelskalet.

Så här ser den ut på baksidan, jag limmar teglet fast med fix eller fästmassa som verkligen kommer att sitta kvar, utvändigt så använder jag en lackfärg som är bruten enligt glasyrens färgkod. Jag satte upp en grön ugn tidigare och behövde lagningsfärg, kaklet med till färgaffären och läsa av koden och beställa en liter som sällan går åt.

Till en början så är färgen ljus och jag behöver en grund som skall torka, hur får man den där skiftande nyansen i grönt? Nästa gång jag målar så strör jag lite grått pigment och några svarta korn, så drar jag med penseln så uppstår en olikhet i färgen, den rinnande karaktären skapas av att jag låter förtunning rinna på biten när den lutar, efter ett par bearbetningar så kommer vi rätt nära originalet. Ingen kommer att kunna urskilja dessa bitar när ugnen är uppsatt och fogad. Så vi har några bitar till att tillverka. Först skall själva luckramen göras och luckorna också.

Det tar 2-3 timmar att göra en luckram med gångjärnspinnar som är nitade. Själva ramen fick bli material i plattjärn, göra rätt radie men jag valde att svetsa ramen med en migsvets. Nu är det enkelt att tillverka ett par järnluckor som är tidsenliga. Men vi fortsätter med kakelugnen.

Fotkaklen var målade med någon gråvit färg och inte någon vidare stil. Vi skrapade bort färgen med stålskrapa och rakblad. Nu är dom rena och man kan sedan välja vilken färg de skall få. Jag drar mig till minnes att 1983 fick jag sätta upp en fyrkantig grön ugn i Eskilstuna, det var så mycket som saknades och när man tittar på bilden så undrar jag hur fixade jag ihop ugnen och andra detaljer. Jag var ju så ny då, jag är förundrad.

Kul och se att den var i precis samma skick som när jag lämnade den, jag hade putsat foten och gjort en sorts marmorering, vilket fint jobb man hade gjort kunde jag konstatera, bara efter 1 år i branschen. Jag hade säkert flyttat upp kakel från foten så jag fick en komplett ugn, man är lite förvånad, jag kunde tydligen lösa lite knepigare problematik, och framför kakelugnen, den där Ekebergsmarmorn som då var på modet, med svart ram och sedan vit fyllnad. Det är 38 år sedan, var har tiden tagit vägen?

Jag behöver tillverka 3 st kronbitar eftersom det kommer att saknas. Måste man beställa sådant hos en keramiker? Nej, jag har inte tid att vänta och 3 st bitar skulle kosta 5000-8000 kr och då skulle ändå glasyren kanske inte stämma. Jag gör en form av trä och modellera och gjuter av en kronbit. Materialet som jag använder är gypsum(gipsbruk) och cement. När bitarna torkat blir de lika hårda som tegel. Och det är mycket lättare att måla dem och nå fram till rätt kulör.

Jag använder plast ovanpå leran annars fastnar den med gipsbruket. Dags att gjuta och göra bitarna.

En är färdig och behöver torka, en till är på väg. Bruket som blandas med lite cement får en hård struktur som kan målas, bara använda gypsum är inte bra, lite färg så löser det upp gipsen, därför cementen. När de torkat klart så gör vi dem i rätt storlek och grundar dem med färg. Men är inte detta fusk? Detta är en alternativ väg och en mycket enkel och billig lösning, du kommer inte kunna se vilken bit som sedan är fusk i kronan när jag är klar.

Här har vi bara ett halvt kakel som behöver göras större, hur gör man då?
Jag gör en form som biten ligger i och använder nu sand och cement så jag får en fin yta som kan bearbetas. Hur ser den formen ut?

Den här biten blir lika stor som andra kakel men kommer att behöva torka och göras i rätt storlek, ytan behandlas och slipas, sedan grundas och målas.
Den här ugnen har bara en svag böjd båge, inte en så rund som en vanlig kakelugn, skulle man försöka göra den lika rund som en vanlig rund kakelugn så skulle alla kakel tanda och det skulle se bedrövligt ut, utan denna skall sättas upp så kaklen följer varandra, den skall stå i ett hörn och det finns en plats redan om allt nu faller på rätt plats så kommer den dit.

Nu när alla bitar är kompletta då kan jag äntligen börja gå över varje kakel och säkra glasyrskador genom att limma kanten med superlim, sedan så bättrar vi skador med färg, sprickor och lagningar med fyllnad och färg ovanpå det, när ugnen sedan är genomgången så skall den fotograferas och presenteras för ev. köpare. Nu kanske du är nyfiken, vad kommer en sådan här gammal ugn att kosta? Den kommer kosta en slant men även uppsättningen för den är också viktig, tala inte annat om de 50-70 timmar jag lagt ner på att göra den komplett och lagad samt restaurerad. Men hur blev den där halvan då?

Jag vill inte skryta men jag är nöjd med resultatet, lite finlir och slipa den i rätt storlek, grunda med färg när den torkat och bryta ner färgen så den matchar glasyren. Det här pilliduttandet tycker många är så charmigt, det där skulle jag också vilja jobba med säger många spontant, men det lär bli annat när 1000 tegel skall bäras upp på taket via stege och mycket bruk. Vad är hemligheten att lyckas behålla sin glädje? Varför håller ett äktenskap i ur och skur? Det beror på motivet varför man gör dessa saker. Vad är då ett bra motiv? Jo, en rätt inställning i hjärtat, att göra detta för att man älskar det och älskar att se andra bli glada över det man skapar. Om drivkraften är att fylla plånboken så förstår vi att engagemanget blir därefter. Precis som i ett äktenskap där kärlek och respekt håller ihop det så blir hantverket bäst när de egenskaperna finns hos hantverkaren gentemot kunden. Ibland längtar man efter att få se ugnen uppsatt för man vet hur bra och fin den kommer att bli, jag kan säga att det kliar i fingrarna. Här är en annan grön ugn som också fick tas om hand.

Den här ugnen köptes av en familj som bodde i ett hus som hade varit en kakelugnsmakeri verkstad, men saknade en kakelugn. Ugnen hade sina skavanker och saknade 4 bladkakel för att bli komplett. När ugnen köptes så i avtalet så ingick att jag beställde 4 st kakel från en krukmakare i Skåne, jag skickade ner ett kakel så kom resten tillbaka hem till mig när han var klar. Vi tittar på hur de blev.

De stämde till 95%, den gamla har en papperslapp, så vad tycker ni? Inte så pjokigt, men varför beställde du inte sådana kakel till den runda ugnen? Jo, jag hade kunnat göra det eller kan göra det i efterhand om kunden så önskar. I fallet med den fyrkantiga ugnen så ville kunden ha riktiga kakel och ville betala för det också. Jag gör ugnen komplett på ett enkelt sätt först och sedan så kunden ta ställning om den är villig att lägga ytterligare 10000 kr på nya kakel. Jag tror summan blir dubbel om vi ska ha kakel till alla de som jag tillverkat och gjort. Men kunden får alternativ att välja mellan, man får absolut chansen att välja, men någonstans så börjar vi. Hur blev den där fyrkantiga ugnen sedan?

Vad tycker ni, blev resultatet bra? Till denna ugn så gjordes en fot som hade fötter av gjutjärn, de beställdes hos en gjutare i Karlskoga. En sak som var bra att luckramen och luckorna var original. Konstigt nog så har det blivit en del sådana här gröna ugnar genom åren, kul att de bevaras och ingen har någonsin fått kramlor för jag har satt upp den. Det betyder att den får inga skador där den står på sin plats. Tillbaka till arbetet.

Vad är det jag gör som räddar glasyren? Glasyren är så ömtålig att för mycket vatten och gnoende på ytan kan göra att stora flak av glasyren lossnar. Där den har en öppning så förseglar jag den med lättflytande superlim helst Loctite som du ser framför dig. Dagen efter limning av alla kanter så fyller vi i med lagningsfärg. Hur blev biten?

Nu kanske någon musienörd tycker att man borde lämna kaklen som dom är, han kanske har rätt ur hans perspektiv, man jag vet hur den här kunden önskar ha det och det är mitt perspektiv just nu. Ugnen blir ju inte sämre om man säkrar att glasyren håller sig kvar. et som gäller sen vid en uppsättning att inte kladda ner kaklen på den yttre sidan och behöva tvätta dem hela tiden, det bidrar till att bevara den känsliga glasyren.

Nu så har jag grundat det lagade halva kaklet som fått en förlängning. Nu får det torka och så bryter vi ner en något nyans med svart och blått med det gröna och försöker imitera kaklets glasyr, man kanske inte kommer till exakt motsvarighet men hamnar vi i närheten så blir det okej. Låt mig visa en lagning på en gul hantverksugn och säg sedan vad ni tycker?

Den här kakelugnen fick inte lagas med lagningsfärg, men husägaren önskade kan du fixa på något sätt att det där vita kronkaklet kan smälta in med dom andra? Jag har min målar och lagningslåda, i den finns det grejor.
Jag har en färg nedbruten till den gula glasyren och använder den som grund. Sedan när den torkat så tar jag några korn rödbrun järnoxid och något svart korn, lägger dom på penseln och gör några drag efter kaklet. Dom gamla var mörkare i glasyren där kanter och listning fanns. Ovanpå sedan använder jag en förtunning som jag penslar med en aning gul färg. Hur blir då resultatet?

Du får själv bedöma, klarade jag uppgiften eller inte? Hur lär man sig sådant här? Genom att prova åter prova och göra om, när man har gjort ett antal sådana här lagningar så sitter det i bakhuvudet. Mycket av färgpigmenten har försvunnit med tiden, det jag hade på 1980:talet var så giftigt att en mindre mängd hade kunnat orsaka skada om man fått det i ögonen eller i munnen. Just till denna ugn fick jag tag i något som heter kromgult, och det är förbjudet, men jag hittade en färghandel som hade det i det innersta av sina förråd bortglömt. Vad är mer att göra på gröna ugnen?

Här kan du se ett kakel som har många småskador som kan leda till att den tappar all sin glasyr, jag fyller inte hålen helt med lim utan bara ser till av kanterna sluts. En limflaska räcker långt, kanske alla kakel, c:a 50 kr. Kan du se någon skillnad på de kakel som åtgärdats mot hur det var från början?
 
På vänster sida så är alla kakel precis urtagna och klisterlapparna sitter kvar, på höger sida så är ugnen helt genom gången upp till mittenbandet. Den undre delen hade någon svart färg som kladdats på ugnen, vilken har tagits bort, man ska absolut inte klistra någon tejp på glasyren , för limmet blir så fast att när man försöker ta bort tejpen så hänger glasyren med, då förstår ni varför man inte skall tejpa eller skriva på framsidan, man skriver på den övre inre delen, när dom står i en kartong så kan man lätt se märkningen, man vet vad som är upp och ner, det skadar inte kaklet.

Man ser ju fotsimsen som hade många fula fläckar att utseendet blir ju så mycket bättre och helhets intrycket när ugnen är uppsatt blir också att allt ser bra och snyggt ut. Men som jag nämnde, det finns folk som vill ha en ugn som syns att den gått igenom hårda tider, jag förstår dom också. Men det finns alltid någon som har en fråga, varför inte göra allt detta efter du har satt upp den och tvättat ren ugnen? Då är det bra att veta, när du målar på något som har fukt inne i sig som ett kakel på denna ugn så är inte glasyren vattentät, den släpper igen fukt, det som händer är att bubblor bildas bakom färgen och kakelgodset, med andra ord man får göra om jobbet, men händer inte det med färgen som du målat dit innan uppsättningen, nej, för den har redan torkat in i kakelytan och är fast, men glasyren runt omkring släpper igenom fukt. Skall man lagningsmåla en ugn efter uppsättning så får man vänta minst 4-6 månader så det mesta av vattnet inuti ugnen har transporterats bort så fukt trycket är mycket mindre.

Kronan saknade minst 2 bitar och jag gjorde tre stycken i gypsum spetsat med cement, bitarna blir precis som vilka kakel som helst, lite grov bearbetning så de passar och lite finare så kan de målas med en grund.
Ja, du ser att de ligger på en kartongmall, jag har fastställt hur bågen skall bli och så blir det lättare att få bra passform till varandra, mallen kommer att användas också när foten skall muras, vilken plats det nu blir.

Nu blir den en grön grund men sedan så skall en rinnig effekt uppnås och lite ljusare fält som de andra kronbitarna har, när det är gjort så har vi gått igenom hela ugnen.

Den här klenoden från sent 1700:tal kommer till slut att kunna bevaras till eftervärlden och dessutom bli en eldnigsbar ugn. Hur mycket nu kommer bara ugnen att kosta med allt arbete som är nedlagt på den? I dess första skick om vi tar en titt på den bilden igen.

I det här skicket så kanske någon hade betalat 15000-20000 kr beroende på kunden och om de just har ett hus från kakelugnens tid. Nu när ugnen har rätt proportioner och är komplett fast med fusk kakel och alla skadorna åtgärdade, priset kommer vara c:a runt 35000 kr. Till detta ska då också läggas till kostnaden för uppsättning, fundament, rökkanal. Men den som har ett hus som saknar en ugn som denna kommer inte länge tänka på att det kostade lite extra utan bli så nöjd med sin investering. Som sagt, just nu finns en spekulant och vi låter honom nu bedöma och avgöra hur han går vidare.