En uppsättning
av en praktkakelugn
Ibland
så kommer en sådan i ens
väg, det går inte att undvika ugnen. den ska ner och upp igen. Det
värsta är alltid i början. Varför det? Jo, för att den skall
komma ner, så
skall man upp på höjden och här var ugnen en bra bit över 3 m. Svårast
är att ta loss de stora styckena själv de kan väga upp mot 40-60 kg. I
detta fall hade jag hjälp av en person till. En del vattnar ugnen
ovanifrån, då lossnar teglet lättare med bruket, i det här fallet var
det otänkbart, då hade vi förstört golv och vatten hade kanske runnit
ner till grannen under. Nej, vi skulle inte slippa dammet så var det
bestämt.
Visst ser kronan eller
översimsen pampig ut, något som influerade stilen på 1880-1890 talet
var Gudstron. Detta var en anspelning av Gud Fadern själv,
och har han inte en bra överblickande position i rummet? Vem kan ha
gjort kakelugnen? Någon av de större fabrikörerna i Stockholm logiskt.
Nåja, när man står nere på golvet undrar man, hinner vi få ner den
innan lunch eller blir det på eftermiddagen?
Man
får vara väldigt försiktig
när man tar ner ugnen, spegeln kunde ju gå sönder,man får inte loss den
förrän frisen ovan är borta, den hängde med öglor som var trädda över
två spikar. Frisen stod ut ett par cm, så överdelen av spegeln var
under
friskanten, alltså fast. Hur skulle man få tillbaka spegeln om den hade
gått sönder? Det hade man inte. Att beställa en ny spegel kostar en bra
slant, så det gäller att vara försiktig så den kommer hel ner. Ibland
kan träet i ramen vara så torrdestillerat att det faller i bitar, då är
det oundvikligt , man får fixa en ny ram med den gamla spegeln. Hur
gick nedtagningen?
Det tog hela dagen för oss, det var mycket att bära ut, skönt det skall
bli att duscha, nästa dag väntar uppsättningen.
Nu är vi gång, när vi tog ur
foten upptäckte vi två rälsbalkar inmurade i murstocken, underlaget
under dem var fullgott, så vi gjöt en armerad platta som kommer hålla
allt på plats. Nu kunde foten sättas. Hörnstolpar på plats efter mycket
mätande, sedan eldstadsramen, nu finns det vissa konservativa krafter
som vägrar att sätta in eldfast tegel ieldstadsregionen, jo det är
sant, om man använde vanligt tegel förr så gör vi det så idag, men
man tar nog betalt som om man hade använt eldfast tegel. Självklart så
har vi eldfast tegel i eldstaden och en bit upp. Och dom som använder
gammalt använt tegel när de sätter upp en ugn, vansinne, lerbruket lär
inte alls fästa sig vid det som det gör med nytt rent tegel. Passa er
för gammalt. Det är redan utmattat och alla porer fyllda så vidhäftningen är som lägst.
Nu plötsligt har vi skuttat
framåt, vi har kommit upp till nivån där skänken eller hyllan skall
sitta. Inuti så har allt svickats, vi har byggt upp stöd för hyllan och
även mittelbandet som sitter på hyllan, ja för det tar ytterliggare
utrymme från den inre arealen.
Längst t h så har sidokanalerna tagit form, en viktig sak som man inte
hittar i böcker är att skänken inte får vila direkt på godset under,
denna skänk vägde över 90 kg. För det som kan hända är att skänken om
den ligger dikt an mot glasyrkanten under så kan bitar spjälkas loss
pga stora tyngder, samt att när leran krymper under torkningen kan den
komma att pressa på, så lösningen är en lerfog, inte så stor, men
lagom, den döljs sedan av kritfogen. Denna hylla var knäckt på mitten
just pga detta problem. Vi limmade och fyllde den med tegel innan vi
lade dit den på plats.
Skänken
på plats, och sedan
mittelbandet, ser ni vad mörkt lerbruket är, vi fick en sändning med
lermjöl som hade inslag av järnoxid. Händerna var anfrätta av bruket,
så brukar det inte alls vara i normala fall. Då polerar lerbruket
handen. Nu så har ju var och en sin metod att svicka, så vi nämner
inget om hur vi gör, vi säger detta bara, svicka ugnen så att ni inte
får komma tillbaka och göra bakläxa, och kramla inte. Det som gör
okramlad svickning till en svår konst är att förutse krafternas
rörelser, för det krävs kraftlära, har man studerat krafters rörelser
och hur de uppträder så har man ett plus i sättet att avgöra hur
svickningen skall utföras. Det många misslyckas med fast de kramlar är
just utformningen av att svicka rätt för att ta ut krafterna som kommer
att uppträda. Det krävs många sättningar av ugnar och just resonemang
med en erfaren makare som kan denna kunskap och metodik. Vi kan
garantera att idag är det mycket få som besitter denna konst och
skicklighet. Önskan att veta är stor, men vem skall få del av den
skatten?
Nu
måste ställningen till, ni
ser säkert att man använde ett sämre kakel bakom spegeln, förr delade
man in kvalitén i 3 olika klasser. Prima, ordinär, och sist sekunda.
eftersom man inte såg bakom spegeln så kunde man använda sämre kakel.
Man hade inte kanske framförhållning och kunde förutse att så småningom
så kommer spegel att ha gjort sitt och hade man då satt fina kakel
bakom spegeln så hade den saken var ur världen. Idag är det så många
som endast vill laga sina kakelugnar med att sätta om toppen och täta
kanalen, kakelugnen kan ha stora defekter nedan och se väldigt dålig
ut, men det gäller att vara dumsnål, vi spar ju pengar, vi behöver inte
sätta om kakelugnen, bara om några år. Sedan kommer den stora
renoveringen, men vi har inga pengar för vi betalade ganska mycket ändå
för toppen. Här är råd från en yrkesman mycket viktiga, se till att få
olika alternativ att jämföra med. Ett vant öga kan direkt se hur ugnen
har rört sig och om den är värd att sättas om bara på toppen. Tråkigt
om man sätter om toppen och får läckage något år senare nedanför, bra
att få veta sådant innan man gör en topprenovering, eller hur?
Ni har säkert sett att man märkt kakelugnar med tejp och skrivit på
dem. Problemet är två, tejpen torkar och kan ramla bort, eller så kan
den torka fast och man kan bli nödgad att skrapa bort den med rakblad,
vilket kan ge svarta märken på kaklet. Att skriva med tusch direkt på kaklet är
ännu värre, gör som min mäster lärde mig, skriv med tusch på
steget eller rumpen, på den övre kortsidan, då vet man exakt hur kaklet
satt.
Något
som stör mig mig är alla bilder på kakelugnar som är nedkladdade med
bruk på nätet, vad i helvete är det som händer? Är det lerkrig under
uppsättningen, jag kan bara tänka mig att hade man kladdat ner ugnen så
hade man haft en dags arbete och tvätta ugnen, främst av allt så hade
den känsliga sista glasyrbränningen som sker vid lägre temperaur kunnat
skadas, speciellt bladguld. Skärpning i ledet, håll rent och snyggt,
sluta skämma ut er. Ser ni att ugnen har en plastkjol ifall något
lerbruk skulle falla ner, vi har ett ansvar att skydda ugnen inte göra
den sämre och mindre värd genom att målningen kan bli defekt. Nå ,
skulle spegeln passa igen?
Jajamänsan,
denna ugn är uppsatt
helt okramlad eftersom jag har för princip att sätta alla ugnar
okramlade. Det är kramling som förstör våra kakelugnar, det är fusk ,
gör ett arbete i ugnen som håller och har den traditionella
svickningen. Ett tips är att ni hör med någon som kan, man kan ju fråga
om man får lära sig detta, man kan ju inte få mer än ett nej. Ni ser
den stora murbaljan på ställningen, den är på 80 liter, det gick åt 13
st sådana till ugnen med lerbruk. Så om någon påstår att det bara går
åt 2-3 baljor bruk till en ugn, då skall ni akta er, vad är det då som
håller ihop skiften?Jo, kramlor! Ett skräckexempel var när jag
tackade nej pga tidsbrist till
ett företag och de tog en annan, jag tog vägen förbi och fick se först
att karln höll på med en skärslev och kladdade i ugnen(man använder
bara händerna när murar upp en kakelugn), sedan var det
så sparsamt med bruk att det fanns inget svicklager över huvudtaget.
Elden skulle slå direkt mot själva fyllningen i kaklet och över fogen
fanns ingen svickskärv som ofta är brukligt. Det var en murare som gått
10 veckor på AMS i Eskilstuna, lärarna där hade bett om att få låna
mitt examensarbete som innehöll över 400 bilder på arbete med
kakelugnar och många detaljer kring uppsättningar. Jag bad om en
ersättning men fick svaret att detta var skolans egendom, skitprat sade
jag och den fick gå in i vedpannan, så det som finns bevarat, finns i
kakelugnsmakarens huvud än idag. Det tog inte lång tid innan
kakelugnarna började läcka och defekter blev synliga.
Tänk
vad skönt att kronan kom
dit, ja jag var själv och man kunde ha behövt lite handräckning, nu
skall ugnen torka och allt vatten skall avdunsta med luften som drar
igen kakelugnen. Min mäster sade minst 2 månader(men det kan ta
avsevärt längre tid, beroende på temp och årstid), men man kan kolla
med en
fuktmätare och testa flera platser inom ugnen. När det gått 1 månad så
fogar vi ugnen, vi använder krita med en hemlig tillsats. Var och en
har sitt recept. Ni ser att ugnen är inplastad, ja det stämmer, dom
andra byggnadsarbetarna skulle damma utav tusan, så vi ville skydda
ugnen från damm och målarfärg. Jag måste berätta om en krona i
Åkersberga, min far hjälpte mig och höll i kronan som ville tippa ut i
rummet, för att hindra detta skulle jag ordna något och vände mig om på
ställningen och trampade på min murarhammare med följden obalans som
slutligen slutade med ett fall, och för att skydda mitt ansikte så
försökte jag ta emot fallet med händerna , bara för att landa på ett av
sidostyckena av kronan, handen slog på baksidan av kaklet och gick ända
in i benet så när jag reste mig upp så var handflatan full av blod som
pumpade fram. Iväg till sjukan och sedan tillbaka för att avsluta
uppsättningen. Jag föll från 1,2 m hög ställning, så idag manar jag
alla att se till vad fötterna är och hålla i sig. Ställning, hög eller
låg, ha alltid respekt, undvik slentrian, var uppmärksam. Jag skulle
vilja säga ett varningens ord när det gäller fogningen,
många vill slippa komma tillbaka och göra den, så de tar kakelfog som
är avpassad för kakling i badrum och kök. Den är cementbaserad, den
blir alltså stenhård och är inte mjuk som
kritan. Resultat? Kakel kan komma ur sitt läge, och glasyrspjälkning
kommer som ett amen. För bäst resultat, vänta en månad minst men gärna mer och foga
sedan. Här nedan slutresultat.
Att
det ser lite konstigt ut på
golvet är att golvsliparen inte slipat ända intill på marmorskivan och
kakelugnen. Det var ett trevligt arbete att få göra, det som var
jobbigast , var att bära upp allt material och bära ut allt skräp, det
var sparsamt med handräckning, jag ska aldrig mer gnälla om hantlangarn
vilar emellanåt, för när de finns till hands visst uppskattar vi dem
bra då! När man arbetar åt privatpersoner så brukar de fråga, hur många
kakelugnar har du satt upp? Jag brukar svara att det är inte kvantitet
man skall fokusera sig på utan kvalité, man skall göra sitt bästa och
verkligen känna att detta är något som jag kan vara stolt över, men det
är klart att man gjort en hel del under 29 års tid. Det är det som är
utmaningen att ständigt förbättra sig, det mycket vanligare att man
söker genvägar och börjar slarva mer och mer, jag har sett många komma
och lämna detta yrke, skolar man inte sin karaktär så är man snart ute
ur leken. Ett råd
som jag tog till hjärtat från min mäster var, om du är det minsta
tveksam till något du gjort, kanske ett kakel kunde ha slipats lite
till för att fogen skulle bli helt tät, ja, då kom man tillbaka nästa
dag och gjorde om skiftet. En herre i Riddarhyttan blev förskräckt när
jag återkommande dag tog ner ett skift, lerbruket hade torkat under
natten och dragit in kaklet någon tiondels mm, visst tog det en halv
dag i anspråk, men ugnen är perfekt nu, alla kakel följer varandra och
täta fogar. Hade man tänkt att det syns inte när jag fogat, så hade man
ändå haft där gnagande tanken att det var ju något där som borde ha
rättats till. Tänk sen om kunden sett det och för det på tal, vilken
skam. Nej, man har bara en chans att lyckas, gör det medan du kan under
uppsättningen. Arbetet man lämnar efter sig vittnar om ens stolt- och
yrkesskicklighet.